In residentie: oktober 2015

frank-adamHij zet er de laatste komma’s op de ‘Babel’-operapartuur van componist Sam Vloemans (première december 2015 HETPALEIS/Opera Vlaanderen). Hij werkt aan Boek Zes van de literaire reeks absurde fabels ‘Confidenties aan een ezelsoor’ en aan een bundel die voorjaar 2016 verschijnt bij uitgeverij Vrijdag.  

Frank Adam is een literaire duizendpoot. Hij schrijft niet alleen teksten voor theater, opera en radio, hij publiceert ook romans, absurde fabels, poëzie en liederen. In zijn werk gaat hij vaak in dialoog met theater en muziek: voor radio Klara maakte hij een reeks luisterspelen, waar hij zelf ook in meespeelde. Zijn oeuvre werd meermaals onderscheiden, onder andere door European Theatre Today – The Plays (beste stukken uit eenenveertig Europese landen) en werd onder meer vertaald naar het Engels, Frans, Duits, Lets en Slovaaks.

Samen met illustrator Bert Dombrecht publiceerde hij zonet de graphic novel ‘Zoenen met een selfie, Wonderlijke verhalen uit de Vlaamse Schilderkunst (Uitgeverij De Eenhoorn). Binnenkort staan drie premières op het programma: het libretto ‘Babel’ (I Solisti del Vento, HETPALEIS en Opera Vlaanderen); de muziektheaterproductie ‘Soep zonder snor’ met operazanger Denzil Delaere, acteur Stefaan De Gand en jongerenkoor Rondinella (Click Management & Provincie West-Vlaanderen); en het theaterstuk ‘België, een sprookje’, tegelijk in Vlaanderen gespeeld door De Roovers in HETPALEIS en in Slovakije door de Vysoká škola múzických umení v Bratislave, (VŠMU), Academy of Performing Arts in Bratislava

De thema’s die in het werk van Adam aan bod komen kunnen niet onder een noemer gevat worden. Zowel absurde als ernstige, geestige als ontroerende onderwerpen staan centraal in zijn verhalen, die vaak filosofisch getint zijn. Met de cyclus Confidenties aan een ezelsoor (Davidsfonds) heeft Adam het genre van de fabel voor volwassenen heruitgevonden. Na eerdere publicaties in De Standaard en De Morgen, werden deze fabels gebundeld in een reeks van drie tweeluiken, rijk geïllustreerd door Klaas Verplancke. Binnen elk tweeluik komt de dualiteit van een bepaald thema aan bod: afzondering versus betrokkenheid, erotiek versus liefde.